Bottenskrap

Bottenfärger är ett kapitel för sig. Miljökraven ändras och det är en vetenskap att måla med så dödlig färg som möjligt utan att påverka miljön för mycket. Sen ett antal år tillbaka har jag fått för mig att botten ska vara vit. Det begränsar utbudet en smula men vad gör man får en vacker botten.. Körde länge med blödande färg men har numera gått över till Hempels Hard Racing. Fungerar bra men det kan behövas en städning eller två av botten under säsongen. Det har varit dags sedan länge att skrapa bort tidigare lager av färg men nu är det äntligen dags. Går ner till ren gelcoat och målar epoxy. Sparar kölen till nästa år.

2 reaktioner på ”Bottenskrap

  1. Hej Olof, ser att du gör storverk! Jag har just bytt gamla båten mot en 999:a från Vikbolandet. Ett av projekten som ligger i planen är att få till en riktigt bra yta under vattenlinjen och byta bottenfärg. Jag tycker som du att vitt är estetiskt klart bäst och det är lätt att se var påväxt sitter när man tvättar liggande i sjön. I det läge jag nu är finns det dock anledning att läsa på om vilka produkter som marknaden erbjuder och jag överväger starkt att måla Cupper Coat när det blir dax. Ser ut som VC-17, är stenhård och går att slipa superslät. Bäst av allt är att den behåller alla sina egenskaper 15 – 20 år med extremt bra antifouldingegenskaper. Bara en avspolning på hösten.
    Lycka till //Johan

    1. Hej och grattis till en trevlig båt! Copper coat är inget jag har någon erfarenhet av. Låter lite för bra för att vara godkänt… VC17 ger en trevlig yta men den är inte vit så det går inte. Det är inte så ergonomiskt att hänga under båten ocj skrapa gammal färg men jag kör lite lagom långa pass redan nu så till våren är det fint.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *