Utö – Myrholmen Ringsö 37M

Ovädret försvann och nu blåste det just inget istället. Gled sakta ut på en spetsig väst innan vi kunde vika nedåt på Mysingen. Vinden vred vackert med och ligga där och kryssa i under 1 knop föll visst inte besättningen i smaken. En bastu på Lacka framåt natten lockade inte tillräckligt för att jag till slut gav med mig och startade maskineriet. För första gången i sommar fick vi puttra en lång bit. Motorn var igång hela Mysingen. Det fyllde lite på slutet men då hade vi redan bestämt att gå yttervägen så vi gasade förbi idiotkryssandet.

När vi äntligen fick vika av mot Landsort kunde Penta entledigas och vi seglade på en fin bidevind i 4-5 knop. Grymt mycket båtar på väg norrut eller i detta fallet österut. Jag fick säkert många hyllningar när jag kryssade igenom den trånga chikanen vid Öja. Stressnissar och köra motor… dom fick kryssa dom också.

Sträckte bra över det öppna och gick över 5 knop hela vägen. Inne över land såg vi hela tiden fula moln och till och från hörde vi åska. När vi närmade oss Sävsundet kändes busvädret väl nära. Första fronten kom och vi behöll seglen uppe. Fortsatte på samma kurs men på andra bogen. Storen nästan helt utspilld och vi dånade fram i över 7 knop. Såg andra fronten och då var det dags att ta ner. Hann lagom få ner seglen och gasten (fru) under sprayhooden innan himlen öppnade sig på riktigt. Hårdare vind och regnet vräkte ner. Ett par åsksmällar i närheten och sedan var det förbi. Tycker inte om åska på sjön.

Vindarna verkar inte veta hur dom ska blåsa. Vi har lagt oss för syd vilket prognosen säger men nu blåser det kanske 2 m/s nord istället… kluck kluck…

Idag har vi tyvärr sett alger i otäcka mängder. På utsidan Utö igår såg vi bruna partier annars har vi inte sett ner än lite bös i vattnet någon enstaka gång t.ex på Bullerö. Idag seglade vi genom äcklig brun sörja flera gånger som man verkligen inte vill bada i. Bakom båten nu är vattnet både klart och badvarmt.